Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/4431
Title: Τέχνη και επιστήμη : το γνωστικό υπόβαθρο της σχέσης των δύο πεδίων και η συνάντησή τους στην εκπαίδευση
Authors: Σπανός, Βασίλειος
Issue Date: 2011-06-20T06:39:29Z
Keywords: Τέχνη
Επιστήμη
Γνώση
Εκπαίδευση
Διαθεματικότητα
Keywords (translated): Art
Science
Knowledge
Education
Cross-thematic approach
Abstract: Η δημιουργία καλλιτεχνικού έργου και η άρθρωση επιστημονικού λόγου αποτελούν φαινόμενα μιας μακράς εξελικτικής διαδικασίας, όχι άσχετης με τη βιολογική, διανοητική και κοινωνική ωρίμανση του ανθρώπινου είδους. Η γνωστική διάσταση επιστήμης και τέχνης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους λόγους που καθιστά δυνατή την ιδιαίτερη επικοινωνία που τα δύο πεδία αναπτύσσουν μεταξύ τους. Η γνώση, ως θεμελιακό δομικό στοιχείο τους, συμβάλλει στην ευρύτερη αλληλεπίδρασή τους, αλλά και στη δυνατότητά τους να είναι συμπαραγωγοί και συνδιαμορφωτές κοινών δημιουργιών. Επιπλέον ερμηνεύει τη δυνατότητά τους να συμπράττουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης παρέχει μια σημαντική ευκαιρία για συνεργασία των δύο πεδίων και την προώθηση μιας ολιστικής εκδοχής της, που οδηγεί στη συγκρότηση από τον/την μαθητή/μαθήτρια μιας προσωπικής θεώρησης για τον κόσμο και τα φαινόμενά του. Στη σχολική πρακτική ωστόσο η τέχνη υποβαθμίζεται και συχνά χρησιμοποιείται ως εργαλείο προώθησης των στόχων που θέτει η επιστήμη, με συνέπεια τη μη ισόρροπη συμμετοχή των δύο περιοχών κατά την διδακτική πράξη και την άρση εν τέλει της αυθεντικής διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης.
Abstract (translated): The production of the work of art and scientific discourse building are facts of a long evolutionary process, not irrelevant to the biological, mental and social maturity of mankind. The cognitive dimension of science and art is one of the major reasons for allowing the specific communication between the two fields. Knowledge, as their fundamental structural component, contributes to wider interaction and in their ability to being co-producers of common creations. Moreover it interprets their ability to collaborate in the educational process. The cross-thematic approach provides an important opportunity for collaboration between the two fields and it promotes a holistic version of knowledge that can lead pupils to the formation of their point of view about the world and its phenomena. In school practice, however, art is downgraded and often it is used as a promotion tool for science objectives. As a result the participation of the two fields in the lesson is unbalanced and finally the authentic Cross-thematic approach of knowledge is revoked.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nimertis_Spanos(n).pdfΚυρίως κείμενο749.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.