Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/10005
Title: Η επαγγελματική ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού : αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Other Titles: Teacher professional empowerment : perceptions of primary education teachers
Authors: Ανδρικόπουλος, Βασίλειος
Keywords: Σχολική ενδυνάμωση
Επαγγελματική ενδυνάμωση
Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Αντιλήψεις
Keywords (translated): School empowerment
Professional empowerment
Primary education teachers
Perceptions
Abstract: Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την επαγγελματική τους ενδυνάμωση σε άμεση σύνδεση με την ενδυνάμωση του σχολείου. Στο θεωρητικό μέρος της μελέτης συζητούνται τα ζητήματα της σχολικής ενδυνάμωσης και της σχολικής βελτίωσης, όπως επίσης και η επαγγελματική ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού. Στην εμπειρική έρευνα μετρήθηκαν έξι διαστάσεις της επαγγελματικής ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού: λήψη αποφάσεων, επαγγελματική ανάπτυξη, επαγγελματικό κύρος, αυτονομία, αυτοαποτελεσματικότητα και αντίκτυπος. Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις τους, οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να είναι ενδυναμωμένοι όσον αφορά τη διάσταση της επαγγελματικής ανάπτυξης. Με άλλα λόγια, υποστηρίζουν ότι δραστηριοποιούνται σε μια επαγγελματική κοινότητα μάθησης, όπου αναγνωρίζονται ως επαγγελματίες ασκώντας επιρροή στη σχολική ζωή. Επιπλέον, βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στη λήψη αποφάσεων, στην αυτοαποτελεσματικότητα και στον αντίκτυπο με βάση το φύλο. Δεν ανιχνεύτηκε ωστόσο στατιστικά σημαντική διαφοροποίηση στο επίπεδο ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών με βάση τις σπουδές ή την ηλικία. Η διδακτική εμπειρία φαίνεται να διαφοροποιεί τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών για το επαγγελματικό κύρος, πράγμα που δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί με περισσότερα χρόνια διδακτικής εμπειρίας απολαμβάνουν αυξημένου επαγγελματικού κύρους. Τέλος, το χαμηλό επίπεδο αυτονομίας των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με περιορισμένη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων φαίνεται να συνυπάρχει με υψηλό επίπεδο συναισθηματικής ενδυνάμωσης.
Abstract (translated): This study attempts to investigate primary education teachers’ perceptions of their professional empowerment in relation with school empowerment. In the theoretical part of the study, issues of school empowerment and school improvement as well as teacher professional empowerment are discussed. Six dimensions of teacher professional empowerment were measured in the empirical research: decision making, professional development, professional status, autonomy, self-efficacy and impact. According to their answers, teachers seem to be empowered as far as professional development is concerned. To put it another way, they contend that they activate in a professional learning community, where they are recognized as professionals, thus having impact on school. Moreover, statistically significant differences in ratings by gender have been found as far as decision making, self-efficacy and impact are concerned. No differences were found in rating of empowerment by academic degree held or by age. The finding of difference in teachers’ ratings of professional status across years of teaching experience indicates that teachers with more years of experience enjoy greater status than their colleagues. Finally, low level of autonomy followed by limited involvement in decision making process seems to coexist with high levels of emotional empowerment.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Εργασία_Βασίλειος Ανδρικόπουλος.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.