Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/10169
Title: Η γραπτή παραγωγή λόγου στο μάθημα της Ιστορίας : οι γλωσσικοί στόχοι και τα κειμενικά είδη στην Α' γυμνασίου και στην Α' λυκείου
Other Titles: Written discourse production in the school subject of History : linguistic goals and text genres in the first grade of junior and senior highschool
Authors: Σιδερέα, Μαρία
Keywords: Συστημική λειτουργική γλωσσολογία
Ιστορία
Γραπτός λόγος
Παιδαγωγική των κειμενικών ειδών
Keywords (translated): Systemic functional linguistics
History
Written discourse
Genre pedagogy
Abstract: Η παρούσα εργασία επιχειρεί τη διερεύνηση των γλωσσικών απαιτήσεων που αφορούν τη γραπτή παραγωγή λόγου εντός σχολικής αίθουσας στο γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας καθώς και την αποτύπωση της εξέλιξης, της διαφοροποίησης και του εμπλουτισμού αυτών των απαιτήσεων κατά την εναλλαγή των σχολικών βαθμίδων . Για το σκοπό αυτό επιστρατεύονται τα μεθοδολογικά εργαλεία της Συστημικής Λειτουργικής Γλωσσολογίας, με τη βοήθεια των οποίων αναλύονται οι διδακτικοί στόχοι της Α΄ τάξης του Γυμνασίου και της Α΄ τάξης του Λυκείου, καθώς και συνολικά εβδομήντα επτά ερωτήματα και υποερωτήματα που προτείνονται στα φύλλα αξιολόγησης των βιβλίων εκπαιδευτικού της κάθε τάξης αντίστοιχα. Η έρευνα εστιάζει καταρχάς στα κειμενικά είδη μέσω των οποίων οι μαθητές προτρέπονται να οργανώνουν και να παρουσιάζουν την προσκτηθείσα γνώση και εν συνεχεία στους γλωσσικούς μηχανισμούς που προσδίδουν στο εκάστοτε κείμενο το κατάλληλο επίπεδο ύφους. Η ανάλυση εξετάζει τις νοηματικές πραγματώσεις των σημαντικότερων παραμέτρων του ιστορικού λόγου (χρόνος, αιτία, ειδικό λεξιλόγιο) στο φάσμα των τριών μεταλειτουργιών (αναπαραστατική, διαπροσωπική, κειμενική) και παρακολουθεί το γλωσσικό μετασχηματισμό της πληροφορίας από το κείμενο του βιβλίου στο δυνητικό μαθητικό κείμενο, εστιάζοντας στις μετατροπές των αναπαραστατικών (με έμφαση στη γραμματική μεταφορά), διαπροσωπικών και κειμενικών νοημάτων. Ταυτόχρονα παρατηρεί, όπως ήδη αναφέρθηκε, την εξέλιξη των γλωσσικών/ εκφραστικών απαιτήσεων κατά τη διαδρομή από τη μία τάξη στην άλλη. Τα ερευνητικά συμπεράσματα σχετικών μελετών που στην πλειονότητά τους αφορούν το αυστραλιανό εκπαιδευτικό σύστημα λαμβάνονται υπόψη και αντιπαρατίθενται με τα ευρήματα του εν λόγω ερευνητικού εγχειρήματος. Στα ευρύτερα συμπεράσματα της δικής μας έρευνας συγκαταλέγονται η προτίμηση σε κείμενα που περιγράφουν ή ερμηνεύουν το ιστορικό συμβάν, η αυξανόμενη τάση για χρήση εξειδικευμένου λεξιλογίου και η εξάσκηση της ικανότητας περιγραφής και ερμηνείας του εξειδικευμένου λεξιλογίου. Η τελευταία περίπτωση αποτελεί και το τμήμα της παραγωγής λόγου που διαφοροποιείται από τα δεδομένα των ερευνών που αποτέλεσαν τη θεωρητική μας βάση.
Abstract (translated): This study attempts to investigate the linguistic demands on the production of written discourse in history classrooms (courses) and to capture the evolution, differentiation and enrichment of these demands as students move from one class to the other. Systemic Functional Linguistics provide the methodological tool for the analysis of the didactic goals and objectives of the seventh and tenth grade and for the processing of seventy seven questions and sub-questions included in the model tests of each classes (grade's) teacher's book. Our study focuses on the genres through which students are encouraged to organize and present the acquired knowledge and on the linguistic mechanisms which give the text the proper register. The analysis explores the linguistic realizations of the distinctive features of historical discourse (time, cause, specialized terms) and traces the transformation of the information (in its way) from the schoolbook to the potential student's text, focusing on the conversions of ideational, interpersonal and textual meanings. The findings of relevant studies, the majority of which refer to the australian educational system, are taken into account and compared with the findings of our research (attempt). Among the general findings of our study are the bias in favor of texts which describe or interpret the historical fact, the growing tendency for using specialized terms and the practice (demonstration) of the ability to describe and explain specialized terms. This last case is the part of discourse production that diverges (deviates) from the research findings, which constitute/ compose our theoretical foundation.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siderea(teeapi).pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons