Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/10174
Title: Οι σκηνικές προσεγγίσεις της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας από την σκηνοθέτη- ηθοποιό Λυδία Κονιόρδου
Other Titles: The stage performances of ancient greek tragedy by the director- performer Lydia Koniordou
Authors: Σακκούλη, Ιωάννα
Keywords: Λυδία Κονιόρδου
Σκηνικές προσεγγίσεις
Αρχαία τραγωδία
Keywords (translated): Lydia Koniordou
Stage performances
Ancient tragedy
Abstract: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η ανίχνευση των σκηνικών προσεγγίσεων του αρχαίου δράματος από την σκηνοθέτη- ηθοποιό Λυδία Κονιόρδου. Αρχικά μελετήθηκαν οι σχολές και οι σκηνοθέτες που επηρέασαν και καθόρισαν την υποκριτική και σκηνοθετική της προσέγγιση. Στη συνέχεια εξετάστηκαν λεπτομερώς οι παραστάσεις αρχαίου δράματος που σκηνοθέτησε. Η εργασία επικεντρώθηκε στη μελέτη έξι παραστάσεων αρχαίας τραγωδίας, της "Άλκηστης" του Ευριπίδη (1994) για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου, της "Ηλέκτρας" του Σοφοκλή (1996), της "Άλκηστης" του Ευριπίδη (2000), του "Ίωνα" του Ευριπίδη (2003), των "Περσών" του Αισχύλου (2006) και του "Ιππόλυτου" του Ευριπίδη (2014) σε παραγωγή Εθνικού Θεάτρου. Μελετήθηκαν συνολικά τα βασικά σημεία των σκηνοθεσιών της και τέλος εξετάστηκε η ενδεχόμενη συμβολή της Λυδίας Κονιόρδου στον εκσυγχρονισμό των σκηνικών προσεγγίσεων της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.
Abstract (translated): The aim of the research was the detection of the performances of ancient drama from director - performer Lydia Koniordou. At first the research studied the schools and the directors that affected and determined the performing and directing of her approaches. Subsequently examined particularly the performances of the ancient drama which she directed. The research focused on six performances of ancient tragedy Euripides' "Alcestes" (1994) for the Regional Theatre of Volos. Sophocles' "Electra" (1996), Euripides' "Alcestes" (2000), Euripides' "Ion" (2003), Aeschylus' "Persians" (2006) and "Hippolytus" of Euripides (2014) for the National Theatre and studied the basic points of her directions. In conclusion was examined the possible contribution of Lydia Koniordou in the modernization of performances of ancient Greek tragedy.
Appears in Collections:Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (ΜΔΕ)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.