Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/1051
Title: Νοσηλευτική : νοσηλευτική ογκολογία και η διδασκαλία της στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών
Authors: Βήχα, Άννα
Issue Date: 2008-11-03T08:40:55Z
Keywords: Νοσηλευτική
Νοσηλευτική ογκολογία
Εκπαίδευση
Keywords (translated): Nursing
Oncology nursing
Education
Abstract: Σκοπός - Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η καταγραφή και διερεύνηση των απόψεων, στάσεων και εκπαιδευτικών αναγκών των φοιτητών στη Νοσηλευτική Ογκολογία στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών. Επίσης, καταγράφηκαν οι απόψεις τους απέναντι στη νεοπλασματική νόσο. Μέθοδος/Υλικό - Χορηγήθηκε ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε από 105 φοιτητές του 7ου εξαμήνου της Νοσηλευτικής στο Α.Τ.Ε.Ι. Πατρών. Κύρια Ευρήματα - Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε: α) Οργανωμένη προκλινική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια των σπουδών β) Απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων στην Ογκολογία γ) Διεύρυνση των επιλεγόμενων βασικών και κλινικών μαθημάτων για την ένταξη νέων γνωστικών αντικειμένων δ) Αύξηση εξειδικευμένου ογκολογικού προσωπικού και ωρών διδασκαλίας στην Ογκολογική Νοσηλευτική ε) Ανάπτυξη Νοσηλευτικής έρευνας στ) Εκπαίδευση σε δεξιότητες επικοινωνίας με ασθενείς Συμπεράσματα - α) Δραστικές αλλαγές και βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Α.Τ.Ε.Ι. β) Διαμόρφωση και προώθηση στρατηγικών πρόληψης του καρκίνου γ) Βασικό πρόγραμμα σπουδών στη Νοσηλευτική πανεπιστημιακού επιπέδου δ) Βελτίωση της προπτυχιακής εκπαίδευσης στο Α.Τ.Ε.Ι. στη Νοσηλευτική Ογκολογία ε) Κοινό Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Νοσηλευτικής Ογκολογίας στην Ευρώπη
Abstract (translated): Aim - The aim of this study was the registration and research of the opinion, attitude and educational needs of the students of Nursing Oncology at the Higher Technological Educational Institution of Patras. Their opinion concerning cancer was also registrated. Method/Material - A questionnaire was provided and completed by 105 students of the 7th semester of Nursing at the Higher Technological Educational Institution of Patras. Main findings - The analysis of the data showed: a) Organized pre-clinical education during studies b) Acquisition of specialized knowledge in Oncology c) Expansion of chosen basic and clinical lessons for the accession of new knowledge d) Increase of number of teachers specialized in Oncology and increase of teaching hours of Nursing Oncology e) Development of research in Nursing f) Education concerning skills of communication with patients Conclusion - a) Drastic changes and improvement of the educational program of the Higher Technological Educational Institution b) Construction and promotion of strategies for the prevention of cancer c) A basic program of studies in Nursing of University level d) Improvement of pre-graduate education of Nursing Oncology at the Higher Technological Educational Institution e) A common post-graduate program of Nursing Oncology in Europe
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nimertis_Vixa.pdf776.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.