Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/10655
Title: Η "κατασκευή" κι "ανακατασκευή" του σώματος των μαθητών στο δημοτικό σχολείο μέσα από τις πολιτικές του ελληνικού κράτους
Other Titles: The "construction" and "reconstruction" of the students body in the primary school through the policies of the greek state
Authors: Αγγελακοπούλου, Μαρία
Keywords: Σώμα
Μαθητές
Δημοτικό σχολείο
Εκπαιδευτική νομοθεσία
Χώρος
Αξιολόγηση
Σχολικά μαθήματα
Πειθαρχία
Σωματικότητα
Keywords (translated): Body
Students
Primary schools
Educational legislation
Space evaluation
School lessons
Discipline
Physicality
Abstract: Η παρούσα εργασία αφορά στην ανάδειξη του σώματος και της σωματικότητας του μαθητή μέσα από τον επίσημο λόγο της πολιτείας. Μελετώνται νομοθετικά κείμενα για τη δομή και τη λειτουργία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από το 1834 μέχρι και το 2016 με σκοπό τη διερεύνηση του τρόπου που το ελληνικό κράτος «κατασκευάζει» κι «ανακατασκευάζει» το σώμα του μαθητή στο πέρασμα του χρόνου, μέσα από τις πρακτικές που εφαρμόζει. Το σώμα και η σωματικότητα του μαθητή παραβάλλονται με τον σχολικό χρόνο, τον σχολικό χώρο και την αξιολόγηση, που βάσει βιβλιογραφίας αποτελούν συνιστώσες πειθάρχησης του εκπαιδευτικού θεσμού πάνω στα σώματα των παιδαγωγικών υποκειμένων. Η έρευνα είναι ποιοτική και πραγματοποιείται με την τεχνική της ανάλυσης περιεχομένου. Για την επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων αξιοποιείται το λογισμικό ποιοτικής έρευνας “Nvivo 10”. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας πειθαρχείται η σωματικότητα του μαθητή στο δημοτικό σχολείο. Βασικές παράμετροι της πειθάρχησης του σώματος αποτελούν ο σχολικός χρόνος μέσα από τα ωρολόγια προγράμματα μαθημάτων, ο σχολικός χώρος με τις λειτουργίες της ορατότητας και της επιτήρησης και η αξιολόγηση μέσα από την εξέταση, την αποτίμηση και την καταγραφή των μαθητικών επιδόσεων. Η γνώση προβάλλεται ως βασικός σκοπός της εκπαίδευσης στα πρώτα νομοθετήματα. Με το πέρασμα του χρόνου αναδεικνύονται το σώμα και το πνεύμα του μαθητή, στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Abstract (translated): This study presents the investigation of body and physicality of the primary school student through the discourse of state. Legislative texts on the structure and function of primary education from 1834 to 2016 are studied in order to find the way and the applied practices through which the Greek state constructs and reconstructs the student’s body over time. The body and physicality of the student are compared to the school time, the school premises and evaluation, which according to bibliography are components of discipline over the students' bodies in any educational institution. The study is qualitative and is carried out by the technique of content analysis. For the processing and data analysis the qualitative research software “Nvivo 10” is used. According to the research findings physicality of the student is disciplined in elementary school. Key components of the body's discipline are firstly the school time through teaching periods, secondly the school environment with the functions of visibility and monitoring and finally evaluation through testing and registration of student performance. Knowledge is displayed as the main purpose of education in the early legislative texts. With the passage of time the body and mind of the student become prominent as part of the holistic approach of the educational process.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nemertes_Aggelakopoulou(teeapi).pdf3.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons