Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/10938
Title: Από την κριτική θεωρία στην κριτική παιδαγωγική
Other Titles: From critical theory to the critical pedagogy
Authors: Αθανάσοπουλος, Άγγελος
Keywords: Κριτική θεωρία
Κριτική παιδαγωγική
Keywords (translated): Critical theory
Critical pedagogy
Abstract: Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η σύνδεση της «κριτικής θεωρίας» όπως αυτή διατυπώθηκε από την Σχολή της Φρανκφούρτης με την κριτική παιδαγωγική ως σύγχρονο ρεύμα παιδαγωγικών αντιλήψεων και θεωριών. Παρουσιάζεται η θεωρία των Μπένζαμιν, Αντόρνο και Μαρκούζε ως μια συνεκτική κοσμοαντίληψη και φιλοσοφία της ιστορίας με τις ιδιαίτερες αποχρώσεις και προβληματισμούς της σχολής. Σύνδεση με το σήμερα ο Γ. Χάμπερμας (ο τελευταίος μεγάλος φιλόσοφος εν ζωή) . Ακολουθεί ο «πατριάρχης» της κριτικής παιδαγωγικής Π. Φρέιρε και το κυρίως «σώμα» της κ. π. με τις σκέψεις των Ζιρού ,Μακλάρεν και Αρόνοβιτς. Στο συμπέρασμα διαπιστώνεται η στενή σχέση της κριτικής θεωρίας και κριτικής παιδαγωγικής και παρουσιάζονται άλλες εργασίες με τα ίδια ευρήματα καθώς και νέα ερευνητικά ερωτήματα για μελλοντικές μελέτες. Τέλος στον επίλογο γίνεται ένα σχεδίασμα εφαρμογής στο σχολείο των κριτικών εκπαιδευτικών θεωριών.
Abstract (translated): Through this project it is attempted to connect the “critical theory” as it has been quoted by Frankfurt School, with the critical pedagogy as a contemporary tendency of pedagogical conceptions and theories. Benjamin, Adorno and Marcuse’s theory is presented as a consistent cosmotheory as well as a philosophy of history along with the particular features and considerations of the school. G. Habermas (the last great philosopher in life) constitutes a connection to the present day. The “patriarch” of critical pedagogy P. Freire as well as the main “corpus” of C.P. follows along with Giroux, McLaren and Aronowitch’s thoughts. In the conclusion it is ascertained that the critical theory and critical pedagogy are closely correlated. Additionally, further projects with the same findings are presented, together with new research questions for future studies. Eventually, in the conclusion an application draft of critical educational theories at school is proposed.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nemertes_Athanasopoulos(teeapi).pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.