Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/11916
Title: Αξιολόγηση των γνώσεων των εκπαιδευτικών σε θέματα υγιεινής και πρόληψης κακώσεων των παιδιών με αυτισμό
Other Titles: Educators' knowledge evaluation on subjects concerning hygiene and injury prevention in children with autism spectrum disorders
Authors: Δροσοπαναγιώτη, Αικατερίνη
Keywords: Αυτισμός
Εκπαιδευτικοί
Υγιεινή
Keywords (translated): Autism
Educators
Hygiene
Abstract: Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση του επιπέδου των γνώσεων των εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα υγιεινής και πρόληψης κακώσεων σε παιδιά με αυτισμό. Η υγιεινή και η πρόληψη κακώσεων αποκτά άλλη βαρύτητα όταν αφορά παιδιά με αυτισμό λόγω της μειωμένης λειτουργικότητάς τους, των επιθετικών συμπεριφορών και των αυτοτραυματισμών. Η μειωμένη λειτουργικότητα αυξάνει την πιθανότητα της πλημμελούς υγιεινής ενώ η επιθετικότητα και οι αυτοτραυματισμοί αυξάνουν την πιθανότητα των κακώσεων.Οι απόψεις των εκπαιδευτικών πάνω σε αυτά τα φλέγοντα θέματα που αφορούν τους μαθητές με αυτισμό αξιολογήθηκαν ανεξάρτητα με το αν δουλεύουν με μαθητές με αυτισμό ή όχι. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για την καταγραφή τους, είναι το ερωτηματολόγιο το όποιο κατασκευάστηκε για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας και το οποίο αποτελείται από 31 ερωτήσεις, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων είναι κλειστού τύπου. Αρχικά το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε πιλοτικά σε ένα μικρό δείγμα εκπαιδευτικών για να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητά του ενώ στην συνέχεια τροποποιήθηκε σε ψηφιακή μορφή (google forms) για να διανεμηθεί ψηφιακά. Ο ψηφιακός τρόπος διανομής προτιμήθηκε από τον παραδοσιακό λόγω της προσέγγισης ενός μεγαλύτερου δείγματος εκπαιδευτικών.
Abstract (translated): Object of the present essay is to investigate educators’ knowledge on hygiene and injury prevention in children with Autism Spectrum Disorders (ASD). Hygiene and injury prevention have more significance when children with ASD are concerned because of reduced functionality, aggressive and self injury behaviors. Reduced functionality increases the probability of poor hygiene while aggressiveness and self injuries, the injuries.Educators’ opinions on these pressing matters concerning children with ASD were evaluated regardless of working with children with ASD or not. The questionnaire was used as a research tool for recording the educators’ opinions which was constructed for the needs of the present essay and it is consisted by 31 closed questions. In the beginning the questionnaire was distributed on approval in a small sample of educators to test its effectiveness while then was modified in a digital form (google forms) to be contributed digitally. The digital way of distribution was preferred by the traditional due to approaching a larger sample of educators.
Appears in Collections:Τμήμα Ιατρικής (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μ. Εργασία Δροσοπαναγιώτη Αικ.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons