Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/13815
Title: Το σχολείο της πράξεως: πρωτοποριακές προσπάθειες εφαρμογής του αυτο-ενεργητικού και του εμπράκτου τρόπου αγωγής και εκπαιδεύσεως των μαθητών στα ελληνικά σχολεία
Other Titles: The school of action: pioneering attempts of Greek pedagogues for the application of self-directed and actual ways of educating pupils in Greece
Authors: Πολυχρονόπουλος, Πάνος (Ιωάννου)
Keywords: Κατασκευή αντικειμένων
Πραξιο-κεντρική παιδαγωγική
Θεωρητικο-κεντρική παιδαγωγική
Παιδαγωγική του α-πράκτου λόγου
λογοκοπικό
Λεκτικο-κεντρικό σχολείο
Πραγματιστική φιλοσοφία περί παιδείας
Πελατειακή εκπαιδευτική πολιτική
Διεξαγωγή επιστημονικών πειραμάτων
Keywords (translated): Active vs. passive schooling
Work-oriented school
Self-directed learning
Action-oriented school
Project method
Knowledge and action
Constructions
Scientific experiments
Educational projects
Abstract: Στον δεύτερο τόμο εξιστορούμε, με τρόπο συνοπτικό και συστηματικό, τις προσπάθειες αναμορφώσεως του φορμαλιστικού και νοησιαρχικού ελληνικού σχολείου, και τον ανα-προσανατολισμόν του προς τον πραγματισμό, ώστε να προσεγγίζη το Ενεργητικό-Πραξιακό Σχολείο. Περιγράφομε το έργο και την προσφορά των καινοτόμων παιδαγωγών, την αξιολογούμε και την κρίνομε με επιστημονική ευσυνειδησία. Αυτοί οι πρωτοπόροι παιδαγωγοί κατάφεραν να αποδείξουν στην πράξη ότι, αλλάζοντας το πνεύμα και το κλίμα εργασίας, την παθητική στάση των μαθητών, την λεκτική-απομνημονευτική μέθοδο μεταδόσεως των γνώσεων, τους α-πραξιακούς τρόπους αγωγής και συμπεριφοράς, και υιοθετώντας και υποστηρίζοντας την αυτενέργεια, την ενεργητική στάση και την ενεργό κατάκτηση των γνώσεων, δύνανται να επιφέρουν υπέρτερα μαθησιακά και μορφωτικά αποτελέσματα. Η κύρια δημοκρατική-φιλελεύθερη τάση, δηλαδή η ανανεωτική και μεταρρυθμιστική, εκφράζεται από τον Αλέξανδρο Δελμούζο· η συμπληρωματική πραγματιστική-μεταρρυθμιστική τάση διατυπώνεται από τον Νικόλαο Καραχρίστο, τον Κωνσταντίνο Λαγουμιτζάκη και τους συνεργάτες τους· η φιλελεύθερη σοσιαλιστική εκπροσωπείται από μία ομάδα παιδαγωγών, κυριώτεροι των οποίων είναι ο Θεόδωρος Κάστανος και ο Μίλτος Κουντουράς· η ανατρεπτική-αντιδημοκρατική, κομμουνιστική-ολοκληρωτική τάση προβάλλεται από τον Δημήτρη Γληνό, τον Κώστα Σωτηρίου, την Ρόζα Ιμβριώτη και τον Μιχάλη Παπαμαύρο· η ακραία συντηρητική-αντιδραστική, ακαδημαϊκή τάση αντιπροσωπεύεται από τον Νικόλαο Εξαρχόπουλο, η φιλελεύθερη δημοκρατική τάση εκδηλώνεται από την Νίκη Δενδρινού-Αντωνακάκη, και η φιλελεύθερη, δημοκρατική, η πραγματιστική, αξιοκρατική και κομματικώς αδέσμευτη και ανεξάρτητη άποψη περί παιδείας, ενσαρκώνεται από τον συγγραφέα.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Δημοσ. Π.Π. σε βιβλία)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΞΕΩΣ - ΤΟΜΟΣ 2.pdfδεύτερος τόμος8.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.