Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/1663
Title: Χρήση τεχνολογίας έμπειρων συστημάτων για πρόβλεψη απόδοσης μαθητών
Authors: Καρατράντου, Ανθή
Issue Date: 2009-07-03T11:13:18Z
Keywords: Έμπειρα συστήματα
Συντελεστές βεβαιότητας
Πρόβλεψη βασισμένη σε γνώση
Απόδοση μαθητών
Νευρωνικά δίκτυα
Keywords (translated): Expert systems
Certainty factors
Knowledge-based predictio
Students' performance
Neural networks
Abstract: Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η χρήση τεχνολογίας Έμπειρων Συστημάτων για την πρόβλεψη της επιτυχίας ενός μαθητή Τ.Ε.Ε. στις εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις στα Α.Τ.Ε.Ι. και η απόδοσή της συγκρίνεται με αυτή της Ανάλυσης Λογιστικής Παλλινδρόμησης και των Νευρωνικών Δικτύων. Είναι σημαντικό για τους καθηγητές, αλλά και τη διοίκηση του σχολείου, να είναι σε θέση να εντοπίζουν τους μαθητές με υψηλή πιθανότητα αποτυχίας ή χαμηλής απόδοσης ώστε να τους βοηθήσουν κατάλληλα. Για το σκοπό της παρούσας εργασίας αναπτύσσεται Έμπειρο Σύστημα βασισμένο σε κανόνες, το οποίο υλοποιείται σε δυο εκδοχές: η πρώτη χρησιμοποιεί τους συντελεστές βεβαιότητας του MYCIN και η δεύτερη μια γενικευμένη εκδοχή της σχέσης των συντελεστών αβεβαιότητας του MYCIN με τη βοήθεια αριθμητικών βαρών για κάθε συντελεστή βεβαιότητας (PASS). Ο σχεδιασμός του έμπειρου συστήματος σε κάθε περίπτωση, η ανάλυση Λογιστικής Παλινδρόμησης και η ανάπτυξη Νευρωνικού Δικτύου βασίζονται στην ανάλυση δημογραφικών και εκπαιδευτικών δεδομένων των μαθητών, κυρίως όμως στην ανάλυση δεδομένων της απόδοσής τους κατά τις σπουδές τους (Φύλο, Ηλικία, Ειδικότητα, Βαθμός Α (ο Γενικός Βαθμός της Α’ Τάξης), Βαθμός Β (Γενικός Βαθμός της Β’ τάξης) και Βαθμός ΑΓ (ο Μέσος Όρος των βαθμών στα τρία εξεταζόμενα μαθήματα κατά το Α’ τετράμηνο σπουδών). Με δεδομένο το ότι η πρόβλεψη της επιτυχίας ή μη ενός μαθητή στις εισαγωγικές εξετάσεις εμπεριέχει ένα μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, η αβεβαιότητα αυτή έχει καθοριστικό ρόλο στη σχεδίαση του έμπειρου συστήματος σε κάθε εκδοχή του. Το Έμπειρο Σύστημα PASS, η Ανάλυση Λογιστικής Παλινδρόμησης και τα Νευρωνικά Δίκτυα έχουν περίπου την ίδια ακρίβεια στην πρόβλεψή τους ενώ το MYCIN μικρότερη. Το MYCIN εμφανίζει την υψηλότερη ευαισθησία. Το Έμπειρο Σύστημα PASS, η Ανάλυση Λογιστικής Παλινδρόμησης και τα Νευρωνικά Δίκτυα έχουν περίπου την ίδια ειδικότητα, με το PASS να έχει ελαφρώς υψηλότερη τιμή ενώ το MYCIN έχει την χαμηλότερη τιμή.
Abstract (translated): In this paper, the use of the technology of the Expert Systems is presented in order to predict how certain is that a student of a specific type of high school in Greece will pass the national exams for entering a higher education institute, and the results are compared with that of Logistic Regression Analysis and Neural Networks. Predictions are based on various types of student’s student (sex, subject of studies, general degree of class A, general degree of class B, mean degree of the three basic lessons of class C). The aim is to use the predictions to provide suitable support to the students during their studies towards the national exams. The expert system is a rule-based system that uses a type of certainty factors and is developed based on two versions. The first one uses the MYCIN certainty factors combination to produce the final prediction based on rules with the same conclusion. The second one (PASS) introduces a parameterized linear formula for combining the certainty factors of two rules with the same conclusion. The values of the parameters (weights) are determined via training, before the system is used. Experimental results show that the accuracy of the predictions of the expert system PASS is comparable to that of Logistic Regression Analysis and Neural Networks approach. The accuracy of the predictions of the expert system MYCIN is lower than the accuracy of the other methods. The sensitivity of the MYCIN results is the highest and the specificity is the lowest. The specificity of the PASS, Logistic Regression Analysis and Neural Networks results are similar with the one of the PASS Expert System to be higher.
Appears in Collections:Τμήμα Μαθηματικών (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AKaratrantou_Thesis.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.