Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/5536
Title: Οι εκπαιδευτικοί και η πρόκληση της καινοτομίας : η περίπτωση της διαθεματικότητας
Other Titles: Educators and the innovation : the example of interdisciplinarity
Authors: Θεοδωρόπουλος, Νικόλαος
Issue Date: 2012-10-01
Keywords: Καινοτομία
Διαθεματικότητα
Εκπαιδευτικοί
Keywords (translated): Innovation
Interdisciplinarity
Educators
Abstract: Η εργασία έχει ως θέμα τους εκπαιδευτικούς και την πρόκληση της καινοτομίας, με έμφαση στην περίπτωση της διαθεματικότητας. Σκοπός ήταν η ανάδειξη της σημασίας της εισαγωγής καινοτομιών στο ελληνικό δημοτικό σχολείο. Μέσα από την έρευνα, μελετάμε τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με την διαδικασία εισαγωγής καινοτομιών στο σχολείο και επιχειρούμε αναδείξουμε τη σημασία της. Εξετάζουμε τις πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών του Ν.Ηλείας σχετικά με την έννοια της καινοτομίας όπως την αντιλαμβάνονται αυτοί ως άμεσα εμπλεκόμενοι με τη διαδικασία της μάθησης. Παράλληλα διερευνώνται οι παράγοντες που επηρεάζουν την εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο μέσω του παραδείγματος της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης καθώς και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται κατά τη διδασκαλία ενός διαθεματικού προγράμματος. Η μελέτη αυτή δεν θα είχε ολοκληρωθεί χωρίς τη συμπαράσταση, την υποστήριξη και την ενθάρρυνση του επιβλέποντος καθηγητή κ.Παντελή Κυπριανού, ο οποίος με τις συμβουλές και την καθοδήγησή του διευκόλυνε την ολοκλήρωσή της. Τον ευχαριστώ θερμά. Επίσης, ευχαριστίες οφείλω σε όλους τους διευθυντές και εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν και βοήθησαν στην ερευνητική διαδικασία.
Abstract (translated): This paper aims at highlighting the importance of introducing innovations in elementary school. The starting point for dealing with my issue was my personal contact with innovative activities as a practicing teacher. The trigger was my involvement in various individual small innovative school programs. The so far failed reforms with regard to achieving the much desired improvement of the educational system raises the requirement for a gradual change of schools aiming at improving their structure, organization and operation. Both the flexibility and adaptability of innovation to the needs of each school make it an effective means to achieve improvement. However, through my experience I believe that the presence of complex problems hinder the success and reduce the effectiveness of innovation moving away from the goal. Sample of the research was consisted of 129 primary school teachers in the prefecture of Ilia and as a means of data collection used a questionnaire including (6) recordings of the profile questions of teachers and (24) total questions and sub-questions relating to the research questions of the study. The questionnaire emerged from initial interviews held with some teachers as well as pilot in (19) teachers in order to test both the validity of the content and the structure of its questions. In this study we investigated the following research questions: • What are the opinions of teachers on the content of the term "innovation" and which features do they attach to this? • Which factors according to their teachers affect the introduction of innovations in school? • What are the perceptions of teachers for Interdisciplinary innovation and which methods and techniques do they use in teaching in an interdisciplinary program implementation? Finally given the analyses that include the comparison of answers between men and women, as well as the conclusions from the research in the schools and proposals for further research.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NIKOS TELIKI ERGASIA[1].pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.