Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/8634
Title: Διδασκαλία της στατιστικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με χρήση υπολογιστή
Authors: Καμπέλη, Πετρούλα
Issue Date: 2015-07-07
Keywords: Περιγραφική στατιστική
Σχέδιο μαθήματος
Keywords (translated): Descriptive statistics
Teaching design
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία αναφέρεται στη διδασκαλία του 4ου κεφαλαίου της Περιγραφικής Στατιστικής της Β’ Γυμνασίου με τη βοήθεια του Υπολογιστή. Για τον καλύτερο και πληρέστερο σχεδιασμό της διδασκαλίας δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο και συμπλήρωσαν 19 μαθητές της Β’ Γυμνασίου, του Ιδιωτικού Σχολείου Σωτηρχόπουλος, τη σχολική χρονιά 2012-2013, που είχαν ήδη διδαχθεί το κεφάλαιο της Περιγραφικής Στατιστικής με παραδοσιακή διδασκαλία από τον καθηγητή τους. Με το ερωτηματολόγιο θέλαμε να ελέγξουμε τι έχουν κατανοήσει οι μαθητές, τι τους δυσκόλεψε, τι θυμόντουσαν χωρίς να έχει γίνει επανάληψη σε από αυτά που είχαν διδαχθεί και πόσοι γνώριζαν το Microsoft Excel. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προέκυψαν κατασκευάσαμε το σχέδιο διδασκαλίας. Το σχέδιο διδασκαλίας αναφέρεται στον τρόπο διδασκαλίας εισαγωγικών βασικών εννοιών της περιγραφικής στατιστικής (οι έννοιες του πληθυσμού, του δείγματος, της κατανομής συχνοτήτων, της κατανομής σχετικών συχνοτήτων, της μέσης τιμής και της διαμέσου, ο σχεδιασμός και η ερμηνεία ραβδογραμμάτων και κυκλικών διαγραμμάτων). Ακολουθούμε μαθητοκεντρική μέθοδο διδασκαλίας σε συνδυασμό με διδασκαλία με τη βοήθεια του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή (χρήση λογισμικού Microsoft Office Excel 2007) με καθοδηγούμενη ανακαλυπτική προσέγγιση. Αναφέρουμε ενδεικτικά και περιληπτικά τι παρουσιάζεται σε κάθε κεφάλαιο της εργασίας: Στο 1ο κεφάλαιο αναπτύσσονται θεωρίες μάθησης με τους κύριους εκπρόσωπους τους, πιο συγκεκριμένα αναφέρονται οι συμπεριφοριστικές (Pavlov-Watson-Thorndike-Skinner), οι νεοσυμπεριφοριστικές (Gagne), οι διαλεκτικές υλιστικές (Piaget) και οι κατασκευαστικές (Bruner) θεωρίες μάθησης. Στο 2ο κεφάλαιο αναλύονται οι μέθοδοι διδασκαλίας που διακρίνονται σε δασκαλοκεντρικές, μαθητοκεντρικές, συνεργατικές ή συμμετοχικές και οι διδακτικές προσεγγίσεις που διακρίνονται σε αφηγηματικές, ανακαλυπτικές, καθοδηγούμενες ανακαλυπτικές, διαλογικές. Το 3ο κεφάλαιο αναφέρεται στην Διδασκαλία της Στατιστικής και στην ιστορική εξέλιξη της στην Ελλάδα με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Παράλληλα γίνεται στη διάκριση μεταξύ των εννοιών του Στατιστικού Γραμματισμού, του Στατιστικού Συλλογισμού και της Στατιστικής Σκέψης. Το 4ο κεφάλαιο αναφέρεται στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), στο ρόλο και την σημαντική, καθοριστική αξία τους στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης. Στο 5ο κεφάλαιο παρουσιάζονται το ερωτηματολόγιο και το σχέδιο διδασκαλίας.
Abstract (translated): This thesis refers to the teaching of the 4th chapter of the Descriptive Statistics with the computer. For the best and most complete design of teaching, we create a questionnaire which completed from 19 students of High School, Private School Sotirchopoulos, school year 2012-2013. They had already completed the chapter of Descriptive Statistics with traditional teaching. In the questionnaire we wanted to test what students had understood, what was difficult for them, what they remembered without repetition and how many knew the Microsoft Excel. According to the results, we constructed a teaching plan.
Appears in Collections:Τμήμα Μαθηματικών (ΜΔΕ)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.