Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/9835
Title: L'influence des politiques éducatives européennes et nationales dans la construction du discours scolaire. Le cas des manuels scolaires qui traitent le fait religieux dans l'enseignement primaire en Grèce (1981-2006)
Other Titles: H επίδραση των ευρωπαϊκών και εθνικών εκπαιδευτικών πολιτικών στη συγκρότηση του σχολικού λόγου. Η περίπτωση των σχολικών εγχειριδίων που συνθέτουν το θρησκευτικό φαινόμενο στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα (1981-2006)
Authors: Καραχοντζίτη, Ελένη
Keywords: Εκπαιδευτική πολιτική
Σχολικός λόγος
Σχολικά εγχειρίδια
Πολιτειότητα
Θρησκευτική εκπαίδευση
Keywords (translated): Politique éducative
Discours scolaire
Manuel scolaire
Citoyenneté
Éducation religieuse
Abstract: Le discours scolaire est au cœur de cette thèse de doctorat. Traditionnellement, l’école grecque véhicule un discours grec chrétien à travers les manuels scolaires traitant le fait religieux. Ceci renvoie à la construction de l’identité grecque dont la religion orthodoxe est partie intégrante. En 2003, l’État grec reçoit une aide financière européenne pour renouveler son matériel didactique. Cependant, cette aide est suivie par le respect des règles financières européennes ainsi que de l’obligation de respecter les priorités des politiques européennes sur certains sujets. Une de ces priorités est la promotion de la citoyenneté européenne d’une manière plus solide. Ainsi, il révise sa pratique et il élargit ses objectifs. Cette recherche a pour but d'étudier les manuels scolaires traitant du fait religieux en Grèce. En ce sens, on étudie l’évolution de l’enseignement religieux comme partie intégrante de l’éducation à la citoyenneté. Cette dernière encouragée par les institutions éducatives européennes, vise la transition du modèle représentatif du citoyen au participatif. Ces évolutions ont des effets dans la construction du discours scolaire et sur la façon de percevoir le fait religieux. La recherche est réalisée autour de l’analyse du contenu des manuels et des entretiens avec les acteurs de leur rédaction (auteurs, évaluateurs, responsables de l’application de la politique éducative). L’analyse des données met en évidence que les transformations que le discours scolaire subit sous le poids des instances communautaires ne changent pas son orientation. Il s’agit plutôt d’une adaptation pour qu’il corresponde au nouveau paradigme. Il est alors le fruit de l’interaction des politiques éducatives européennes et des politiques éducatives grecques.
Abstract (translated): O σχολικός λόγος βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της διδακτορικής διατριβής. Παραδοσιακά, το ελληνικό σχολείο διαχέει έναν ελληνοχριστιανικό λόγο μέσω των σχολικών εγχειριδίων που συνθέτουν το θρησκευτικό φαινόμενο. Αυτό παραπέμπει στην συγκρότηση της ελληνικής ταυτότητας, όπου η ορθόδοξη θρησκεία είναι αναπόσπαστο μέρος. Το 2003, το ελληνικό Κράτος λαμβάνει μια ευρωπαική χρηματοδότηση για ν'ανανεώσει το εκπαιδευτικό του υλικό. Ωστόσο, αυτή η χρηματοδότηση συνοδεύεται από τη συμμόρφωση στους ευρωπαικούς οικονομικούς όρους και από την υποχρέωση σεβασμού των πρoτεραιοτήτων των ευρωπαικών πολιτικών σε συγκεκριμένα θέματα. Μία από αυτές τις προτεραιότητες είναι η προώθηση της ευρωπαικής πολιτειότητας κατά πιο συμπαγή τρόπο. Έτσι, το ελληνικό Κράτος αναθεωρεί την πρακτική του και διευρύνει τους στόχους του. Η συγκεριμένη έρευνα εχει ως στόχο να μελετήσει τα σχολικά εγχειρίδια που συνθέτουν το θρησκευtικό φαινόμενο στην Ελλάδα. Κατ'αυτό τον τρόπο, μελετάμε την εξέλιξη της θρησκευτικής εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης της πολιτειότητας. Η τελευταία, που προωθείται, από τους ευρωπαικούς εκπαιδευτικούς θεσμούς, στοχεύει στη μετάβαση από το αντιπροσωπευτικό μοντέλο πολιτειότητας στο συμμετοχικό. Αυτές οι εξελίξεις έχουν αντίκτυπο στη συγκρότηση του σχολικού λόγου και στον τρόπο θεώρησης του θρησκευτικού φαινομένου. Η έρευνα πραγματοποιείται γύρω από την ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων και από συνεντεύξεις με τους δρώντες συγγραφής τους (συγγραφείς, αξιολογητές, υπεύθυνοι εφαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής). H ανάλυση των δεδομένων φανερώνει ότι οι μετασχηματισμοί, στους οποίους υπόκειται ο σχολικός λόγος υπό την πίεση των κοινοτικών αρχών, δεν αλλάζουν τον προσανατολισμό του. Πρόκειται κυρίως για μια προσαρμογή ώστε ν'ανταποκρίνεται στο νέο παράδειγμα. Είναι λοιπόν προιόν της διάδρασης των ευρωπαικών και των ελληνικών εκπαιδευτικλων πολιτικών.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας (ΔΔ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elena Karachontziti- Thèse version finale 4 (1).pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.