Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10889/9878
Title: Εικαστικό εργαστήριο & σχολική τάξη. Μια συγκριτική ανάλυση για τη διδακτική της τέχνης σε φορείς τυπικής & μη τυπικής εκπαίδευσης
Other Titles: Art studio & school classroom. A comparative analysis of art teaching in formal and non formal educational settings
Authors: Κωνσταντίνου, Ειρήνη
Keywords: Εικαστικοί καλλιτέχνες
Εκπαιδευτικοί
Εικαστική διεργασία
Διδακτική προσέγγιση-πρακτικές
Αναπαραγωγή έργων
Αξιολόγηση
Εκθέσεις έργων
Συνεργασία
Έργα τέχνης
Keywords (translated): Visual artists
Teachers
Artistic process
Teaching approach-practices
Artwork replication
Evaluation
Exhibitions
Cooperation
Artworks
Abstract: Πολλές έρευνες διεθνώς επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό ότι η καλλιτεχνική παιδεία είναι υποβιβασμένη. Η παρούσα εργασία είναι αποτέλεσμα ενδιαφέροντος για την εικαστική αγωγή και τη διδασκαλίας της σε δύο διαφορετικά περιβάλλοντα: τη σχολική τάξη και το εικαστικό εργαστήριο. Ο προβληματισμός ανέκυψε από την υπόθεση ότι το επίπεδο στη διδασκαλία της τέχνης ενδέχεται να διαφοροποιείται ανάλογα με το θεσμικό πλαίσιο όπου πραγματώνεται. Με τη μελέτη αυτή επιχειρείται ο εντοπισμός διαφορών στο πλαίσιο δράσης των δύο θεσμών εκπαίδευσης, παραθέτοντας και μελετώντας συγκριτικά τις διαθέσεις και την στάση που υιοθετείται στα δύο περιβάλλοντα. Διερευνάται λοιπόν ο ρόλος του εικαστικού καλλιτέχνη και του εικαστικού εκπαιδευτικού και η μεθοδολογία που ακολουθείται στους διαφορετικούς θεσμούς. Από τις συνεντεύξεις των εικαστικών και την παρατήρηση στο εργαστήριο προέκυψε ότι οι εικαστικοί αξιοποιούν τις συνθήκες που τους προσφέρονται στο εργαστήρι και τελικά λειτουργούν περισσότερο ως εκπαιδευτικοί παρά ως καλλιτέχνες, καθώς το πλαίσιο στο οποίο εργάζονται πληροί τις απαραίτητες τουλάχιστον προϋποθέσεις για την διδακτική των εικαστικών τεχνών. Οι πρακτικές που εφαρμόζονται και η διδακτική προσέγγιση που ακολουθείται φανερώνει ότι διαμορφώνεται μια επιστημονικά προγραμματισμένη μαθησιακή πορεία για τα παιδιά, όχι όμως και για το τελικό στάδιο της καλλιτεχνικής διεργασίας, την αξιολόγηση. Από την έρευνα αναδεικνύονται και τα προβλήματα που υποσκάπτουν τη διδακτική των τεχνών στα σχολεία ακόμη και για τους εικαστικούς που έχουν συγκροτημένη γνώση για την τέχνη.
Abstract (translated): Many researches worldwide confirm that art education is undermined. This study focuses on art education and art teaching in two different environments: the school classroom and the art studio. Our concern arises on the assumption that educational settings (formal – non formal) may influence art teaching and differentiate teaching methods. In this paper we attempt to identify differences within the purview of the two educational institutions, by studying comparatively moods and attitudes regarding both environments. Therefore, we explore the role of the artist and the teacher in visual arts, along with their practices performed in different institutions. Studio observations and interviews of art teachers showed they utilize the assets offered in the studio and eventually, act more like teachers than artists, since their working environment fulfills necessary prerequisites for art teaching. Art teachers’ practices and approach reveal that they organize children’s learning process scientifically, but not in terms of evaluation, the final stage of artistic process. The inquiry also highlights the problems that undermine art teaching in schools, even for artists who have a consistent knowledge of art.
Appears in Collections:Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΜΔΕ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΕΙΡΗΝΗ ....Α.Μ. 411 .....Π.Μ.Σ. ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdfΜεταπτυχιακή εργασία, τελικό κείμενο. Ποιοτική έρευνα.2.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.